Skip to content

(+45) 28182150  |  info@centerforgodtungdomsliv.dk

Mindfulness for unge på skoleskemaet

shutterstock_1616443843 (1)

Center for Godt Ungdomsliv tilbyder mindfulness-forløbet “Styr på det hele”. Forløbet strækker sig over 10 uger med en lektion om ugen.

“Styr på det hele”
er udviklet af Dansk Center for Mindfulness på Aarhus Universitet og er baseret på MBSR, der er et evidensbaseret mindfulness forløb. MBSR reducerer stress og øger mental trivsel.

Hvorfor tilbyde mindfulness til unge?

Undersøgelser viser, at unges mistrivsel er stigende. Stadigt flere unge oplever stress-symptomer og ensomhed, og vi ved, at psykisk mistrivsel i ungdomsårene øger risikoen for at udvikle psykiske lidelser som depression og angst senere i livet. Men vi ved også, at man kan gøre noget ved det. Der er i dag evidens for, at bestemte mindfulness programmer som MBSR og MBKT kan reducere stress og øge mental trivsel.  
Derfor har Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet på baggrund af MBSR udformet et program, der er særligt målrettet unge. Programmet hedder Styr på det hele. Unge der modtager undervisningen får øvelser og viden, som de kan bruge i forbindelse med deres studier og resten af livet. Modtager man undervisningen sammen med sin klasse, får man mulighed for at være sammen på en anden måde end den sædvanlige undervisning. Det giver eleverne oplevelsen af, at de ikke er alene om at have det svært. 

Hvad har det med skolen at gøre?

De fleste skoler oplever unges dalende trivsel på nært hold, og mange skoler har allerede forskellige tilbud som fx. mulighed for at tale med en psykolog eller coach. Her har man dog et individuelt fokus. Mindfulness giver eleverne mulighed for sammen at være med det, der er svært. Det giver oplevelsen af  ikke at være alene om at have det svært og oplevelsen af at være en del af et inkluderende fællesskab. Man får derfor mulighed for at styrke trivslen hos den enkelte og hos en gruppe. 


Hvad får eleverne og skolen ud af det?

For at kunne lære er det vigtigt, at man trives. Men det er også vigtigt, at man kan fokusere sin opmærksomhed, og at man kan håndtere ubehag. Du kan læse mere om, hvad man får ud af mindfulness nedenfor.

Gennem mindfulness træner man bl.a.:

  • Evnen til at fastholde opmærksomheden. Man bliver bevidst om, hvordan sindet har en tendens til at vandre, og man lærer, hvordan man kan flytte opmærksomheden derhen, hvor man gerne vil rette sit fokus. Det er vigtigt, når man skal lære noget nyt (og svært).
  • Selvdisciplin. Under meditation kan man opleve, at man keder sig, og man bliver bevidst om de impulser, man får i sådanne situationer. Bevidstheden om ens reaktioner kan være hjælpsomt, når man som studerende fx. skal tage sig sammen til at skrive en opgave eller lave andet skolearbejde, som ikke tiltaler en.
  • At håndtere det, der er svært på en god måde. Det er et grundlæggende vilkår for alle, at livet indimellem er besværligt. Med mindfulness kan vi træne, hvordan vi forholder os til det, der sker i vores liv og til os selv på en måde, så det bliver nemmere at være til. Både når det går godt, og når det ikke går godt. 
  • At være med ens frygt. Mange unge oplever stress, om ikke på andre tidspunkter så i forbindelse med eksamen, hvor det hos nogle kan resultere i decideret eksamensangst. Når man ved, hvordan kroppen reagerer under stress, og når man har værktøjerne til at håndtere pressede situationer, er det nemmere at håndtere de følelser, der opstår. 
  • At bidrage til et fællesskab. Man deler oplevelser og lytter til hinanden. Det giver oplevelsen af, at vi er mere ens, end vi måske umiddelbart tror. Det bidrager til større tryghed i fællesskab med andre. 
  • At nyde gode oplevelser.  Når vi er nærværende og tilstede her og nu, får vi det bedre med os selv og andre. 

Hvordan foregår det?

Forløbet strækker sig over 10 uger med en ugentlig lektion. Mellem hver lektion vil der være øvelser, som eleverne opfordres til at lave, så de får mest muligt ud af forløbet. 
Undervisningen kræver som udgangspunkt ikke særligt udstyr eller særlige lokaler. Hvis det er muligt for skolen at stille et større lokale til rådighed, hvor eleverne har mulighed for at ligge ned, kan det være en fordel i forbindelse med udvalgte lektioner. Men det er ikke en forudsætning for, at undervisningen kan gennemføres. 

Hvad koster det?

Pris afhænger af antal bookede forløb, samt hvor i landet undervisningen finder sted.
 

Hvad siger unge om mindfulness?

Bliv klogere på mindfulness til unge